... volgens John Kabat Zinn



Level 1: Mindfulness


De meest wijdverspreidde vorm van Mindfulness momenteel in het Westen is deze van Jon Kabat-Zinn. Deze vorm is een prima introductie tot Mindfulness. Jon Kabat-Zinn is op zoek gegaan naar manieren om stress te reduceren bij mensen met lichamelijke en psychische klachten. Zijn methode is een reductionistische vorm van hoe het oorspronkelijk bedoeld werd in het Boeddhisme. Hij heeft het religieuze kantje er uitgewipt en enkel de technieken overgehouden. Jon Kabat-zinn noemt het wel eens Boeddhisme zonder Boeddhisme. Alles draait om het oefenen van de positie van de waarnemer. Deze vorm van mindfulness legt sterk de nadruk op de gezondheidsvoordelen die het oplevert. Je zou kunnen zeggen, een oranje interpretatie van spiritualiteit, volgens spiral dynamics.
Ik zal hieronder een aantal oefeningen delen die je kan doen in je dagelijks leven, om je stress levels te managen, om meer focus te krijgen, betere concentratie, minder afgeleid te zijn, minder zorgen te hebben en minder overspoeld te worden door emoties, gedachten of lichamelijke sensaties.




... volgens Boeddhisme



Level 2: Mindfulness


Deze vorm van mindfulness is pure Zen. Alhoewel alles daarmee begint, beperkt men zich niet meer tot het beoefenen van de waarnemerspositie. Men oefent door tot het moment dat de waarnemer versmelt met het waargenomene. Object en subject versmelten tot non-dualiteit. Wanneer dit gebeurd, doorgaans na jaren oefening, lost je eigen gehechtheid aan je beperkte identiteit op en ontstaat een erkenning van je nieuwe identiteit, je ware zelf. Dat heet Kensho of Satori, in het Zenboeddhisme.
Deze vorm is dus gefocust op spirituele ontwaking. Voor deze vorm Verwijs ik graag naar de pagina "Zazen."




... volgens Ken Wilber



Level 3: Full spectrum mindfulness


Deze vorm van Mindfulness impliceert dat je vertrouwd bent met het innemen van de positie van de waarnemer (1) en non-dualiteit (2). En tevens dat je vertrouwd bent met spiral dynamics. We gaan per niveau van bewustzijn mediteren met elke impuls die specifiek is aan dat niveau om tot een afgewerkt proces van trancendentie en inclusie te komen van een niveau tot het volgende. Dit klinkt misschien eerder technisch? Een voorbeeld: het eerste niveau van spiral dynamics is het archaische niveau. Dit is gekenmerkt door impulsen als: honger, dorst, nood aan warmte, onderdak,... We nemen als eerste "honger. " We mediteren met honger en alterneren onze aandacht van non-dualiteit naar de honger. We nemen honger waar als getuige (object), niet als identiteit (subject.) We wisselen dus constant tussen de zuivere getuige in ons en het object van gewaarzijn, honger in dit geval. Dit resulteert in het disidentificeren met alle pathologische vormen van honger. Elke verslaving (bv. foodcravings, vraatbuien,... alles waar de hongerdrive aan verslaafd is) lost op, elke allergie (bv. boulemie, anorexie, alles waar de hongerdrive ontkent wordt) lost op. Dit is een radicale genezing van alle impulsen of drives , die niet ten volle geïntegreerd zijn en dus daardoor in je onbewuste zitten en je groei saboteren. Dit is maw een proces van genezing op de diepste niveau's. Ik zal een korte instructievideo bijvoegen met het gegeven voorbeeld: "honger."